Branchenieuws
Foto 123RF

FSIN Food500 2017: consument eet vaker buiten

Volgens FSIN Food500 2017 gaat het goed met de foodsector. De consument heeft meer vertrouwen in de economie en eet vaker buiten de deur of koopt gemaksproducten voor thuis of onderweg.

In de Top 10 van de FSIN Food500 2017 domineren de supermarkten. Op nummer 1 staat (evenals vorig jaar) AH Supermarkten met een foodomzet van €9,8 miljard. Het eerste foodservicemerk in de ranking is McDonald’s met een omzet van €732 miljoen op de tiende plaats. Hekkensluiter van de ranglijst is Ellis Gourmet Burger Nederland met een omzet van €3,5 miljoen. Nieuwkomers in de ranglijst van 2017 zijn onder andere SLA op nummer 457 (€4,25 miljoen), Burgermeester op nummer 478 (€3,75 miljoen) en Tivoli Horeca op nummer 487 (€3,75 miljoen).

Fooddelivery en blurring
In de ranking worden trends, zoals fooddelivery, food als lifestyle en de grensvervaging tussen foodretail en foodservice enerzijds en foodretail en non-foodretail anderzijds (blurring) steeds beter zichtbaar. Bekende maar soms ook jonge merken slaagden er dit jaar in hun omzetpositie op deze terreinen verder te verstevigen. Genoemde trends zijn exponenten van twee belangrijke ‘groeimotoren’ die het FSIN al geruime tijd signaleert:

• De consumentenbehoefte aan gemak en ontzorging

• De consumentenbehoefte aan beleving

Deze groeidrijvers zorgen er, gevoed door de digitalisering van de samenleving, voor dat de foodmarkt in versneld tempo verandert; ze zetten het midden van de markt (verder) onder druk.

Transitie in horeca
De klassieke horeca met name in de grote steden ondergaat als gevolg hiervan een ongekende transitie. Traditionele restaurants en cafés maken plaats voor helder geprofileerde monoconcepten met focus op enkele kernproducten. ‘Klokloos eten en drinken’ vormt er de basis. In de FSIN Food500 2017 debuteren enkele van deze monoconcepten en burgerbars (bijvoorbeeld SLA, Burgermeester). Fastservicebedrijven innoveren driftig en realiseren eveneens groei, zoals McDonalds dat in 2016 weer fors meer bezoekers trok en boven het branchegemiddelde presteerde. Sterk groeiend is ook Happy Italy (op nummer 109, met een omzet van €35 miljoen). Bij tankshops en hun bakeries vindt in toenemende mate co-branding plaats (BP/Subway, BP/AH to go en Shell/Starbucks) om extra traffic te genereren.

Explosieve groei in delivery
Veelzeggend is daarnaast de explosieve groei in fooddelivery - zowel maaltijden als boodschappen - en in convenience. Het FSIN verwacht dat spelers in deze markt de komende jaren enkele miljarden euro’s aan nieuwe foodomzet hebben te verdelen. De groei van bezorgplatforms en -bedrijven als Thuisbezorgd.nl, Domino’s, New York Pizza en Picnic bevestigt deze ontwikkeling. Verdere groei ligt ook in het verschiet voor gemakswinkels op high traffic-locaties en langs snelwegen, al dan niet in combinatie met (non-food)retail (HEMA, AH to go, La Place, Spar City, Backwerk). Eind oktober komt het FSIN met een update van het vorig jaar gepubliceerde Delivery-onderzoek. Nu al is duidelijk dat de totale food-delivery waarde vanuit zowel horeca als retailers de grens van 2 miljard Euro ruimschoots gaat passeren. In 2017 groeit de totaalmarkt van delivery meer dan 20% ten opzichte van 2016 waarin die markt al 1,8 miljard Euro was.

foodomzet van ruim€ 45,6 miljard
FSIN Food500 2017 is een jaarlijkse ranking waarin het FoodService Instituut Nederland (FSIN) de vijfhonderd grootste verkopers van voedings- en genotmiddelen op een rij zet. De Top 500 van formules en merkconcepten zijn in 2016 samen goed voor een foodomzet van ruim€45,6 miljard. Dat is bijna 80% van alle euro’s die consumenten in Nederland uitgeven aan voedings- en genotmiddelen.

Gerelateerd nieuws