Branchenieuws

FSIN: 'Gast kiest voor concept dat bij hem past'

De klassieke horeca, restaurants, cafés en cafetaria’s, hebben het moeilijk. Dat concludeert althans het FoodService Instituut (FSIN) in de nieuwe editie van de FoodShopper Monitor. In de jaarlijkse uitgave schetsen de analisten van het FSIN de actuele consumententrends op het gebied van voedings- en genotmiddelen.

(Photo: SXC)

Volgens het onderzoek zetten nieuwe eigentijdse eet- en drinkconcepten de toon met formules die samenhangen met een bepaalde levensstijl. De consument is ‘hybride’: soms is zijn foodgedrag puur rationeel en vindt hij discount goed genoeg. Op een ander moment wil die ogenschijnlijk zelfde consument genieten van producten met een verhaal en dat verhaal moet naadloos aansluiten bij zijn levensstijl ofwel zijn sociale status.

Foodmassa
"De consument kiest in toenemende mate voor foodconcepten die passen bij zijn levensstijl. Daardoor hebben traditionele horecaconcepten, zoals klassieke cafés, restaurants en zelfs cafetaria’s, het moeilijk," zegt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. "Dat zijn teveel allemansvrienden. Vooral in de grote steden kiest de consument in toenemende mate voor concepten waar hij gelijkgezinden treft en waar hij zich echt thuis voelt. Koffieconcept Bagels & Beans is misschien wel het mooiste voorbeeld. Maar de voorbeelden liggen, zeker in de Randstad, voor het oprapen. Trouwens, je ziet het ook in foodretail gebeuren. Supermarkten als Eko Plaza en Marqt hebben een geheel eigen publiek van zeer bewuste kopers. Je kunt bijna spreken van een nieuwe foodelite, die zich in vele opzichten onderscheidt van de foodmassa."

Thuis koken
Een belangrijke andere conclusie is dat consumenten dit jaar nog blijven bezuinigen. In plaats van buiten de deur eten kiezen consumenten vaker voor thuis koken (63 procent), niets speciaals (41 procent) of het thuis gezelliger maken (30 procent).

De FoodShopper Monitor is hier in zijn geheel te lezen.