Tijdens de Horecava 2018 staan in het InnovationLAB 4 trends centraal die momenteel belangrijk zijn in de horeca: technologie, circulariteit, identiteit en third places. Iedere week licht HTC Advies via EntreeMagazine.nl één trend uit. Deze week: technologie.
Circulariteit en identiteit, de metatrends die we vorige weken hebben behandeld, zijn alleen niet meer genoeg. Technologie is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven en het bedrijfsleven speelt hier handig op in.
Multiple connected divices
De consument stelt hoge eisen aan de beschikbaarheid van mutiple connected devices. In een hotel inchecken met je smartphone en daarop meteen gepersonaliseerde adviezen voor activiteiten in de buurt (gebaseerd op persoonlijk profiel). Supermarkten in Nederland (in de voetsporen van Amazon in combinatie met Wholefoods) zullen een beweging gaan maken naar helemaal automatisch registreren en betalen. Al winkelend loopt de consument met de telefoon langs de streepjescodes. Een piepje attendeert de klant op kortingsacties als 'tweede gratis'. Afrekenen gebeurt bij het passeren van de schuifdeuren, net als het bijschrijven van nieuwe spaarpunten. Ook horecaondernemers spelen in op de ‘tech trend’, bijvoorbeeld door met beacons passantenstromen te achterhalen en hier openingstijden en assortiment op aan te passen.
Augmented en Virtual Reality
Ook VR-dining zorgt voor een extra beleving voor de gast. Wat voorbeelden: oesters eten op het Zeeuwse strand of wijn drinken op een Franse wijngaard; virtual reality maakt het mogelijk. Alle zintuigen worden erbij betrokken wat zorgt voor een unieke dinner experience. Eerder experimenteerde WT Urban Café & Kitchen in Utrecht met een VR-bril tijdens het diner. Gepersonaliseerde en gekoppelde accounts dragen bij aan een breder en toegankelijker platform voor iedere consument.
In het TrendLAB, onderdeel van het InnovationLAB, kunnen bezoekers tijdens de Horecava de 4 trends ervaren en beleven. Volgende week behandelen we samen met HTC Advies de volgende trend: third places.

