Tijdens de Horecava 2018 staan in het InnovationLAB 4 trends centraal: technologie, circulariteit, identiteit en third places. Iedere week licht HTC Advies via EntreeMagazine.nl één trend uit. Deze week: circulariteit.
Circulariteit draait om herbruikbaarheid en herstellend vermogen. Het streven om zo min mogelijk waarde van producten en grondstoffen te vernietigen in het gebruik. Dit kan door onderhoud, reparatie en aanpassing van bestaande producten en daarmee het verlengen van de levensduur. Denk hierbij aan hergebruik van stoelen en tafels, in plaats van deze naar de vuilstort te brengen waar verbranding plaats vindt.
Recyclen van bierflesjes
Dit kan tevens door het recyclen en composteren van grondstoffen. Bijvoorbeeld recyclen van bierflesjes of het composteren van koffiedrap, waarbij de koffiedrap ook wordt gebruikt om paddenstoelen op te laten groeien.
Mixen met water
Bij De Ceuvel in Amsterdam-Noord is circulariteit concreet zichtbaar: wonen, werken en ontmoeten vindt plaats in oude, hergebruikte woonboten. De grond van het terrein is aangelegd met planten die zorgen voor het reinigen van de zwaar vervuilde grond.
Limonadesiropen
In de exploitatie wordt ook dagelijks gezocht naar circulaire alternatieven, aldus Joey Hodde, eigenaar van de Ceuvel. “Wij serveren geen kant en klare frisdranken. De vrachtwagens met cola rijden immers voor 90% met water rond. Daarom laten wij limonade in siropen leveren en mixen deze zelf met water dat opgevangen wordt vanuit de regentonnen die tegen de gevel van het café staan.”
Spijkerbroeken en bedrijfsuniformen
Een ander voorbeeld: op de Zuidas bouwt ABN AMRO op dit moment een groot circulair horecapaviljoen. Het Circulaire Paviljoen is volledig gebouwd uit materialen die bij eventuele herontwikkeling opnieuw gebruikt kunnen worden. Voor de isolatie van het gebouw is een actie gestart om oude spijkerbroeken van medewerkers in te zamelen. Deze worden verwerkt in het dak en isoleren beter dan glaswol. KLM hergebruikt al jaren de verouderde uniformen van de steward(-essen)s. Deze uniformen worden vervezeld waarna er weer nieuwe producten van kunnen worden gemaakt zoals KLM blauwe handtassen, riemen end. Dit voorkomt het verbranden van circa 90.000 kg kleding.
Meer trends
In het TrendLAB, onderdeel van het InnovationLAB, kunnen bezoekers straks de 4 trends ervaren en beleven. Op het gebied van circulariteit krijgen bezoekers allerlei tips over foodwaste oplossingen en hergebruik van materialen. Volgende week lichten we samen met HTC Advies een nieuwe trend uit: identiteit.

