We gaan richting het einde van het jaar. De één in een sukkelgang, snakkend naar het einde, de ander vol energie en met een goed gevulde agenda.
En dan, begin 2012, wat gaat u doen? Gaat u het bekende ritueel volgen van de balans opmaken, ideeën opdoen om vervolgens in de routine te verzanden?
Dan bent u zeker niet de enige. Maar om over een aantal jaren bereikt te hebben wat u ambieert is het echt een must om aan uw bedrijf te werken en niet alleen erin.
Innoveren
In een tijd waarin zelfs de oude bruine kroeg niet aan innoveren ontkomt is stilstand funest. Ik vergelijk het wel eens met het oplopen van een roltrap die naar beneden beweegt. Zo lang als dat je flink omhoog loopt blijf je op dezelfde plek of verbeter je jezelf iets. Loop je te langzaam dan sta je niet alleen stil: je beweegt dan naar achteren.
Ik besef dat het voor veel bedrijven in de afgelopen jaren best lastig is geweest om te investeren en te vernieuwen vanuit een magere kasstroom. Niks doen is echter geen optie: het is niet voor niets zo dat de echt succesvolle bedrijven continue investeren, niet alleen in goede tijden.
Jaarcijfers
Eén van de grootste misverstanden is dat het verbeteren van een bedrijf kostbaar is. De eerste ‘gratis’ schat zijn de eigen bedrijfscijfers. Maak niet alleen de balans op, maar sta er ook op dat u in februari de jaarcijfers ter beschikking heeft. Pluis deze door en vergelijk: zijn de tegenvallende rendementen volledig op het conto te schrijven van een achterblijvende omzet, of zijn er kostenbesparingen mogelijk?
Door hier al in februari mee aan de slag te gaan heeft u een veel groter gedeelte van het jaar waarin u besparingen kunt bereiken dan wanneer de jaarcijfers eens in juni op de mat ploffen.
Uw pareltjes
Waar staat u bekend om? Is dit het warme appelgebak, de goed koffie of de aardige medewerkers? Niet eerder dan wanneer u weet wat uw pareltjes zijn kunt u deze nog beter gaan vermarkten. Maar stel u ook eens de vraag waar u om bekend wilt staan? Het antwoord op deze vraag gaat namelijk leiden tot uw positie in de markt in de toekomst. U weet dan waar u aan wilt en gaat werken: een verdere versterking van uw bedrijf.
Daar profiteert u niet alleen op de korte termijn van, maar ook tegen de tijd dat u afscheid gaat nemen van uw bedrijf, het wilt verkopen.
Tweedeling
Uiteraard blijven er ook in 2012 brandjes om geblust te worden en wens ik u veel perioden van grote drukte toe waarin er weinig komt van het invoeren van verbeteringen. Besef u echter terdege dat de huidige tweedeling in de markt tussen de grijze muizen en vooruitstrevende horecagelegenheden nu al groot is. En steeds groter gaat worden. De gast is klaar met de muizen, ik hoop u ook.
Focus op waar u wilt zijn over 5 jaar en werk daar hard aan. Op naar een fraai 2012 en een toekomst vol plannen die ook echt gerealiseerd gaan worden.
Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.

