Zoekend naar een oud dossier kwam ik de stickers van ‘Uit, dat moeten we vaker doen’ tegen, de campagne die in 2000 eindigde.
(Photo: Elvinstar, iStockphoto)
Hiervoor werden maar liefst 3 miljoen guldens de ether in geslingerd in de vorm van commercials op tv en radio. Dat lijkt veel, maar de boodschap kwam goed over en leidde tot een verhoging van het horecabezoek alsmede imagoverbetering. 2 zaken waar menig ondernemer momenteel de spreekwoordelijke moord voor zou doen.
Andere tijden
Tijden veranderen en campagnes worden subtieler. Net als in andere branches wordt het publiek niet meer rechtstreeks bestookt met reclameleuzen maar, wordt de boodschap verkondigd via wel of niet gesponsorde tv-programma’s. Na reisprogramma’s en Eigen Huis & Tuin, beschikt ook de horeca over een aantal interessante programma’s zoals Hotel De Toekomst, Top- en Masterchef. Ze hebben een mooi amusementsgehalte, maar leiden ze ook tot meer horecabezoek?
Ook over het effect op het imago van de vaderlandse horeca twijfel ik ernstig als ik zie hoe zelfs de professionals met enige regelmaat tekortschieten in de bereiding van basisgerechten. Niet dat ik het beter kan, maar dat terzijde.
Sleutelbegrip
Waar ik naartoe wil is dat we niet in een tijd leven waar we het aan anderen over kunnen laten om de zaak te vullen. Ik riep het al vaker vanaf deze plek: slechts één sleutelbegrip dekt het complete plaatje als het gaat om succesvol ondernemen binnen de horeca. En dat is meerwaarde. Wat is mijn meerwaarde als ondernemer, hoe creëer ik (extra) meerwaarde en bovenal: hoe communiceer ik mijn meerwaarde?
Deze 3 vragen stellen en ze beantwoorden zijn meer dan ooit cruciaal in het behouden, veroveren en uitbreiden van het marktaandeel.
Ga er eens uit
‘Uit, dat moeten we vaker doen’ slaat niet alleen op de consument. Want hoe kun je beter beoordelen wat je meerwaarde is en hoe je iets extra’s kunt creëren dan door naar buiten te kijken en je licht bij een ander op te steken? U bent gesloten tijdens de kerstdagen? Mooi moment om bij een vakgenoot uit eten te gaan.
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) organiseert met enige regelmaat inspiratietours en binnenkort mag u weer naar de Horecava en BBB. Wat voor inventieve arrangementen bieden collega’s aan, hoe aantrekkelijk is hun website en wat voor slimmigheden bezigen zij om het de gast naar de zin te maken?
Zeeën van tijd
Maak daar tijd voor. Geen tijd hebben betekent óf dat het u goed gaat óf dat u denkt geen tijd vrij te kunnen maken omdat de zaak er slecht voor staat. Bedenk dan maar dat als u nu geen tijd vrijmaakt om te werken aan de verbetering van uw bedrijf, dat u dan binnenkort wellicht over zeeën van tijd beschikt. Blijf verder kritisch op het product dat u voorschotelt. Dat zit ‘m overigens vaak in de kleine dingetjes. Zo kreeg ik van de week een werkelijk voortreffelijk groentensupplement bij een visgerecht, waaronder een complete stronk witlof. Ooit wel eens geprobeerd deze te verorberen met een vismes?
En over een slecht bakje koffie hoef ik natuurlijk niet meer te beginnen. Dus bent u op zoek naar inspiratie om mij en met mij volksstammen geïnteresseerde consumenten meerwaarde te bieden? Ga dan eens wat vaker uit!
Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.

