Terras: visitekaartje of zorgenkindje?

Het weerstation geeft een buitentemperatuur aan van -7,-8 en het tuinmeubilair ligt verscholen onder een dun laagje sneeuw.

Als adviseur en aanstaand horecaondernemer dwalen mijn gedachten af naar het terrasseizoen: gasten die kijken en bekeken worden, lekker in het zonnetje, koel glas drinken in de hand en lekker bijkomen op een comfortabele stoel. Hè hè, daar knapt een mens van op. Niet alleen de gast, ook de ondernemer.

Voor een groot deel van de bedrijven biedt het terras vooral vervangingsomzet: bij mooi weer zit de gast buiten, bij slecht weer binnen. Echter, een terras is meer dan een tafeltje buiten: het kan een visitekaartje, profitcenter en aandachtstrekker zijn. Maar ook een aanfluiting, kostenpost en zorgenkindje.

Regenachtige dagen
Te veel ondernemers zien het terras als een verzameling stoelen en tafels die in het najaar in de opslag verdwijnt om er eind maart weer uitgehaald te worden. Zonde, aangezien een verzorgd terras ook op sombere regenachtige dagen de aandacht kan trekken.

Waarom zwaar investeren in inventaris en inrichting terwijl dat pas gezien wordt op moment dat je binnen bent?

Terrasverwarmers
Verzorgde parasols, goed onderhouden meubilair en fraaie bestrating staan garant voor een goede eerste indruk, het is vervolgens aan u en uw personeel om die te bevestigen. Denk overigens ook eens aan een goede terrasafscheiding in de vorm van windschermen. Net als terrasverwarmers verlengen deze het seizoen, waardoor u nog meer profijt trekt.

Toegegeven, ik vond het er in het begin sullig uitzien, maar wat zitten er toch veel consumenten met plezier bij 15 graden buiten met een dekentje van het restaurant op schoot om te genieten van de vroege voorjaarszon.

Instrueren
In de voorbereiding op het terrasseizoen horen ook de looproutes, bestel- en uitserveersystematiek en het opvoeden, ahum, instrueren van uw personeel centraal te staan. Als er een mogelijkheid is om meerverkoop te stimuleren dan is het wel op zomerse dagen waarbij de volle glazen niet snel genoeg aangevoerd kunnen worden.

Fris en ‘fruitig’ personeel met een hoge handelingssnelheid zijn een must om optimaal profijt te trekken uit uw terrasexploitatie. Maak gebruik van de mogelijkheden die diverse leveranciers bieden om uw personeel te trainen, dit betaalt zich dubbel en dwars terug.

Koel drankje
Graag kom ik komende zomer even bij op uw terras. Dan wel graag zonder de wiebelende tafel waar ik met mijn mouw aan blijf vastplakken. Kan die medewerker met oogkleppen op die het niet aankijken van gasten tot kunst verheven heeft dan thuisblijven? En kan dan het koele drankje koel aankomen en het warme gerecht warm uitgeserveerd worden?

Ik heb er nu al zin in! Het wordt een mooie zomer, volgens mij gaat het helemaal goedkomen. Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.

Foto: NBTC.