Ik krijg vaker een bakkie troost van bedenkelijk niveau voorgeschoteld dan één waarvan ik niet kan wachten tot ik de bodem heb bereikt.
En vervolgens de gastvrouw dusdanig complimenteer dat deze er als de kippen bij is om er nog één aan te bieden. Zij blij, ik blij. Even terug: het is toch te zot voor woorden dat het meest genuttigde drankje in Nederland zo vaak volledig verprutst wordt?
Wat bij uitstek een gastenbinder kan zijn, is in potentie ook meteen de grootste afknapper. En dat kan herhaalbezoek lelijk in de weg staan.
Schepje bovenop
In het jubileumboek van Koninklijke Horeca Nederland van enkele jaren geleden staat: ‘Voor de oorlog dronk je in de horeca per definitie de beste koffie. Na de oorlog was de huisvrouw prima in staat om zelf lekkere koffie te zetten.’
In onze tijd hebben de Senseo, Nespresso en volautomatische apparaten voor de thuismarkt het niveau van de bak koffie in het thuiskanaal flink omhoog gebracht. Het is aan de horeca om er ook een schepje bovenop te doen.
Renderend bedrijf
Consumenten hebben geen inzage in de bedrijfscijfers; ik heb dat vaak wel bij de bedrijven die ik bezoek. Nu gaat de vlieger niet in honderd procent van de gevallen op, maar ik kan maar zelden een goed renderend bedrijf betrappen op een slechte bak koffie.
Dit terwijl juist de bedrijven die in de marge van de horeca opereren mij zo vaak teleurstellen. Bijna altijd is het een gevalletje van verkeerd bezuinigen.
Inkoopprijzen
Juist bij een product als koffie mag het niet zo zijn dat een lage inkoopprijs leidend is voor de keuze in kwaliteit. Een hogere inkoopprijs zorgt juist voor meer marge. Rekent u even mee? Bij een inkoopprijs van koffie van circa 12 euro kom ik met de kosten voor een gemiddeld koekje, melk en suiker en een verkoopprijs van 1,80 euro aan een inkoopprijs van circa 27 cent.
Bij 14 euro per kilo stijgt de totale inkoopprijs met (afgerond) 5 cent. Wat u aan deze kennis heeft? Nou, stel nu eens dat u met de duurdere koffie 10 procent van uw gasten weet te verleiden tot een tweede ronde, terwijl daar voorheen geen sprake van was.
Dan levert dat bij gemiddeld 100 kopjes koffie per dag een stijging op van 3.500 euro aan marge in centen en het bedrijfsresultaat. Maar nog veel belangrijker: voor een kop koffie op niveau komen gasten terug. En dan neemt het effect op uw omzet en winst nog veel sterker toe.
Rondvraag
Ik heb laatst in het kader van een opdracht 25 consumenten op straat aangesproken en gevraagd waar je in die plaats de lekkerste koffie voorgeschoteld kreeg. De helft van de mensen aan wie ik het vroeg kwamen uit op één en dezelfde lunchroom, terwijl er ruim 20 horecabedrijven koffie schenken in die plaats.
Doet dat ene bedrijf het nu zo goed of doen die andere het zo slecht?
Geen excuus
Gebrek aan kennis kan geen excuus zijn, evenmin als de kosten: een goede koffiemachine, opleiding en kwaliteitskoffie verdienen zich dubbel en dwars terug. En niet minder belangrijk: u geeft uw gasten iets positiefs om over rond te bazuinen in uw vestigingsplaats.
U heeft de koffie al in orde? Graag ontvang ik uw gegevens, ik heb nooit genoeg adressen om eens lekker onderuit te zakken met een lekkere cappuccino. Tot snel?
Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.

