Recentelijk heb ik nog het genoegen gehad een onderzoek naar ondernemerschap te mogen leiden.
De uitkomsten bevestigen het beeld dat maar al te vaak naar voren komt in de branche: aan de ene kant is er een groep ondernemers met een laag verloop, laag ziekteverzuim, hoge arbeidsproductiviteit en vaak ook beter dan gemiddeld rendement.
Hier staat een groep ondernemers tegenover die zich de haren uit het hoofd rukt van frustratie op moment dat je de eerste lettergreep van het woord personeel nog maar net uitgesproken hebt. Heeft de één geluk en de ander botte pech? Na al die jaren van optrekken met ondernemers durf ik ‘m wel aan.
Incidenten uitgesloten krijgt iedere ondernemer dat personeel wat hij of zij verdient.
Duizendpoot
Ik heb het wel eens vaker geroepen vanaf deze plek. Je kunt een concept nog zo goed uitwerken, maar het succes ervan staat of valt met het goed invullen van de factor personeel. Het lastige hierbij is dat van ondernemers verwacht wordt dat deze als duizendpoot kunnen fungeren en alle facetten van het ondernemerschap tot in de puntjes beheersen.
En laat nou uitgerekend het goed aansturen van personeel, gedegen personeelsbeleid, goed werkgeverschap – hoe je het ook wilt noemen - één van de moeilijkste elementen te zijn van het runnen van een bedrijf.
Arbeidsvreugde
Er zijn uitzonderingen, ondernemers die een neus hebben voor het ‘juiste’ personeel, op het gevoel ondernemen en zonder al te veel fratsen personeel weten te boeien en te binden. Veel ondernemers zullen echter meer moeite moeten doen en actief bezig moeten zijn met het goed invullen van het personeelsbeleid.
Dat betekent het vooraf nadenken over het sollicitatiegesprek, het samenstellen van een inwerkmap voor nieuw personeel en het continue begeleiden van medewerkers én hen uitdagen de lat steeds hoger te leggen.
Een omgeving waar de ondernemer oprechte interesse toont, bijdraagt aan de werksfeer en ruimte biedt om als medewerker te groeien is als vanzelf de plek waar de arbeidsvreugde overslaat op gasten en uiteindelijk zijn weerslag vindt in het financiële jaarrapport.
Niet simpel
Hoe logisch dit ook klinkt, dat wil niet zeggen dat het ook simpel te realiseren is. Echter, bewustwording is toch echt de eerste stap. Durf in de spiegel te kijken en de vraag te stellen of u naast een goed ondernemer ook een goede peoplemanager bent. Wanneer het antwoord op de vraag ruimte laat voor verbetering maak hier dan ook tijd voor vrij.
Denk niet alleen aan het volgen van een cursus personeelsbeleid, denk bovenal aan het informeren bij collega-ondernemers hoe zij hun medewerkers weten te boeien en binden. Of vraag gewoon eens aan uw medewerkers wat zij van u verwachten.
Een enigszins kwetsbare opstelling is om te groeien als ondernemer op het personeelsvlak in mijn optiek een must.
Succes
Niet alleen een beter milieu maar ook een beter personeelsbeleid begint bij uzelf. Durf te investeren in de opleiding van uzelf tot goed werkgever, in welke vorm dan ook. Ik garandeer u dat het één, zo niet dé sleutel tot succes zal vormen in het komende decennium.
Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.

