Financiering? Fluitje van een cent

Banken zeggen vaak nee tegen horecaondernemers, hoor ik vaak. Dit kan ik echter niet onderschrijven vanuit mijn eigen praktijk.

Ook ik hoor vaak wat de reacties van banken zijn als ondernemers aankloppen voor financiering. “Wij financieren geen horeca” of “U heeft te weinig vermogen, u financieren we niet”. Ik kan deze ervaringen alleen niet onderschrijven vanuit mijn eigen adviespraktijk.

Ik heb slechts één afgewezen financiering meegemaakt bij alle aanvragen waar ik bij betrokken ben geweest in de afgelopen 2,5 jaar. Dus na het lezen van het nieuwsbericht in de vorige Horeca Entree over de vele afwijzingen van horecafinancieringen voelde in mij genoodzaakt te reageren middels deze bijdrage.

Want zijn zij nou zo dom of ben ik nou zo slim?

Voorbeelden
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Het is gewoon zo dat ondernemen in de horeca iets anders is dan het indienen van een goed onderbouwde financieringsaanvraag. 2 voorbeelden om aan te geven dat het echt wel kan in het huidige economische klimaat. Een restauranthouder met negatief eigen vermogen van 600.000 euro, waaronder een betalingsachterstand van ruim een ton bij de fiscus: financiering verlengd.

Financieringsaanvraag nieuw te realiseren horecabedrijf van 1,5 miljoen euro en een eigen vermogen van nog geen tien procent: financiering verstrekt. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

De vraag bij het aanvragen van financiering is: hoe bereid ik mijn financieringsaanvraag zodanig voor dat de kans van slagen maximaal is?

Het begin
Begin bij het begin: geef eerst een introductie van uzelf, wat is uw achtergrond, welke ervaring draagt u mee, van welke mislukkingen en successen bent u sterker geworden? Vertel wat over de start en beginfase van uw bedrijf. Vertel in welke situatie u zich momenteel bevindt en vooral: bied de financier een gedegen analyse van de oorzaken hiervan

Pas hierna begrijpt uw waar u vandaan komt en komt het plan voor de toekomst met bijbehorende financieringsbegroting niet uit de lucht vallen.

Aansluiting
Wat zijn uw plannen voor een nieuw bedrijf of wat gaat u anders/beter doen om er voor te zorgen dat u een positieve geldstroom genereert? Zorg voor een duidelijke aansluiting tussen toekomstplannen, investeringsbegroting en wat voor effect dit gaat hebben op omzet en exploitatiekosten. Kortom, toon de meerwaarde van de investeringen aan en onderbouw deze. Alleen wanneer dit duidelijk is zal een financier serieus een aanvraag in overweging nemen.      

Realiteitszin
Het lijkt simpel, maar het ontbeert veel ondernemers aan de benodigde financiële kennis en vaardigheden om een plan goed uit te schrijven. Een bank beoordeelt een aanvraag op de (vrije) geldstroom, ondernemers komen te vaak niet verder dan het niveau van een winst- en verliesrekening. Mijn advies is dan ook: verzorg de inhoud, de beschrijving van de plannen en laat u verder bijstaan door een bedrijfseconomisch adviseur.

Niet de accountant, want die kijkt terug. Een goede adviseur kijkt met u mee vooruit. Een laatste tip? Toon realiteitszin: een winstniveau van meer dan twintig procent van de omzet komt niet vaak voor en het kunnen terugbetalen van de financiering in twee jaar ook niet. Financiers taxeren risico’s en prikken feilloos door te positieve en mager onderbouwde prognoses heen.

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.