Duurzaam inkopen

Biologisch kleding is te koop bij H&M en C&A, Fairtrade-koffie en -chocola bij de supermarkt en Fairtrade-accessoires bij de Hema.

Duurzame producten vind je tegenwoordig overal. De horeca kan natuurlijk niet achterblijven. Daar waar de bedrijfstak als het om eten en drinken gaat altijd voorloper was is dat nu in veel gevallen het retailkanaal.

Restaurantweek
Toegegeven: er zijn restaurants in Nederland die zich inmiddels volledig toegelegd hebben op duurzame gerechten en/of het gebruik van streekgerechten. Ook hebben we inmiddels de Puur Restaurant Week, waar biologisch, Fairtrade- en duurzaam gevangen vis centraal staan.

Toch zijn duurzame producten nog niet in alle horecagelegenheden verkrijgbaar.

Ontvankelijk
Dat is een gemiste kans, want we weten uit ervaring inmiddels dat wanneer een consument al een stukje ‘opgevoed’ is door promotie in het supermarktkanaal, deze extra ontvankelijk is voor een vergelijkbare ervaring in de horeca. En u hoeft echt niet complete menu’s biologisch of Fairtrade aan te bieden. Enkele componenten leveren al toegevoegde waarde op.

Opmerkingen op de menukaart zoals ‘Gegarneerd met verse biologische trostomaatjes’, ‘Verse zalm, afkomstig uit de duurzame visserij’ of ‘Ons pannenkoekenbeslag is bereid met biologische melk’ appelleren aan het verantwoordelijkheidsgevoel van consumenten.

Echte smaak
Het vervangen van enkele ‘reguliere’ ingrediënten door biologische varianten heeft overigens nog een belangrijk voordeel: smaak. Laat de gast weer de echte smaak van groenten, vlees en vis proeven. Je voegt authenticiteit, smaak, beleving als meerwaarde toe. Denk ook eens aan streekproducten: voor de toerist een extra trigger om langs te komen, voor de lokale samenleving iets om trots op te zijn en een extra argument om te komen eten.

Iets duurder
Eigenlijk is er maar één minpunt: de prijs. Zeker anno 2011 dient u te werken met scherpe kostprijscalculaties en dan willen duurzame ingrediënten wel eens roet in het eten gooien. Maar met een beetje communicatie kom je een eind. Leg aan de gast uit waarom de koffie of pannenkoek iets duurder is. Uit onderzoek blijkt dat de horecagast bereid is om ervoor te betalen.

Wanneer je als ondernemer echt op safe wilt gaan kun je ook varianten aanbieden. Bijvoorbeeld gewone cola of thee of biologische cola of thee, tegen een andere prijsstelling. Kortom: excuses om biologische ingrediënten, streekproducten en andere duurzame ingrediënten niet te gebruiken zijn er niet meer. Kom op, koop in, communiceer en creëer meerwaarde.

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.