Elke 2 jaar onderscheidt KHN de Meest Markante Horecaondernemer met een award. Dit jaar vinden de regionale verkiezingen plaats en tijdens de Horecava 2017 wordt de landelijke winnaar bekendgemaakt. Entree is mediapartner van de verkiezing en gaat iedere 2 weken in gesprek met een regionale winnaar. Dit keer is dat Marco Agema van de restaurant Friet van Piet. Hij is winnaar van de regio Groningen.
Volgens het regiobestuur verdient Marco Agema de titel vooral vanwege zijn vernieuwende benadering van het traditionele cafetariaconcept. Zijn passie voor het thema duurzaamheid laat hij onvermoeid terugkomen in zijn producten en gastbenadering. De relatief jonge ondernemer zet zich bovendien met niet aflatende energie in, om collega-ondernemers te helpen die ook graag duurzaam willen ondernemen. Niet voor niets won zijn bedrijf in 2014 ook al de titel van Meest Duurzame Cafetaria van Nederland. Kortom: een jonge, duurzame, toekomstgerichte en inspirerende ondernemer met terecht een wijd en zijd bekendstaande cafetaria.
Duurzame kwaliteit
Regiovoorzitter Jan-Bas van Aalderen: ”Ook dat vonden we een belangrijk detail. Als professionals kunnen we er alles van vinden – en dat doen we ook – maar de gast is degene waarom het draait. En die roemt kennelijk ook de duurzame kwaliteit van Friet van Piet.” Het bestuur reikte de prijs uit op 6 juli in het bedrijf zelf.
Meest Markante Horecaondernemer van Nederland
In 2016 vinden de regionale verkiezingen plaats. In deze periode worden in elke (KHN-)regio regionale winnaars gekozen. Uit deze regionale winnaars wordt eind 2016 een landelijke winnaar gekozen. Deze landelijke winnaar wordt bekendgemaakt tijdens Horecava 2017. De landelijke winnaar wordt de Meest Markante ondernemer 2016/2017 en neemt de titel over van de winnaars van vorig jaar: Michiel en Martijn van den Berg uit Noordwijk. De landelijke winnaar mag zich twee jaar lang de Meest Markante Horecaondernemer van Nederland noemen.

