De eigenaren van Restaurant BREDA en Gusts & Glory komen vanaf eind december met een nieuw concept in de Foodhallen: Pita.
“Döner is een product dat mensen vaak middenin de nacht halen”, vertelt Johanneke van Iwaarden, één van de eigenaren van BREDA, Guts & Glory en binnenkort ook Pita. “Dat is eigenlijk super jammer. In steden als Parijs en Londen zie je dat veel mensen kebab al naar een hoger niveau tillen. En dan niet per se een heel veel hoger culinair niveau, maar meer dat je döner ook gewoon als een soort van hamburger tussen de middag kunt eten. Dat is hier in Nederland nog niet het geval.”
Taboe
Er heerst volgens Johanneke in Nederland een taboe op döner. “Ik ga na het werk nog weleens een döner halen en dan zeggen mensen vaak van ‘ieh döner’.” Met dat uitgangspunt zijn eigenaren Freek van Noortwijk, Guillaume de Beer en Johanneke van Iwaarden uiteindelijk op het idee van Pita gekomen. “Het imago van döner willen we veranderen. Het belangrijkste daarvoor is natuurlijk het vlees. Doorgaans wordt het goedkoopste van het goedkoopste gebruikt en dat willen we natuurlijk niet. Wij gebruiken biologisch vlees. Daarnaast is het broodje belangrijk. Plan is nu dat het niet het bekende pitabroodje wordt, maar een combinatie van Turks brood met een gelakte buitenkant en het formaat van de traditionele pita. Ook zijn alle sauzen versgemaakt door onze koks.”
Eind december
Hidde Vloemans gaat de keuken bestieren van Pita en wordt operationeel verantwoordelijk. Van Noortwijk en De Beer blijven zich vooral nog focussen op de andere restaurants. Vanaf eind december doet Pita zijn intrede in de Foodhallen.

