Foodpackaging: de vijf trends in voedselverpakkingen in 2020.
In de voedingsindustrie is de verpakking net zo belangrijk als de inhoud zelf. Verpakkingen spelen een steeds belangrijkere rol. Ze verlengen niet alleen de houdbaarheid maar vergemakkelijken ook het transport over lange afstanden. Het is ook een handig marketinginstrument. Door op de hoogte te zijn van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van voedselverpakkingen kun je de juiste verpakkingskeuze maken. In dit artikel nemen we deze laatste trends onder de loep om jou op de hoogte te brengen.
Tekst: Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Vendrigpackaging.com.
Trend 1: Minimalistisch verpakkingsontwerp
Waar de verpakkingsindustrie gewend was aan opvallende lettertypes en rommelige ontwerpen kiezen steeds meer bedrijven ervoor om hun verpakkingsontwerp te minimaliseren. Ze gaan voor een simplistische en duidelijke etikettering van de verpakking.
Minimalistische verpakkingen helpen de waarde van het product te benadrukken en overprikkelen klanten niet met teveel graphics. Deze designtrend is bijna in elke moderne voedselverpakking zichtbaar. Of het nu gaat om de verpakkingen bij een snackbar, een ketchupfles of de papieren verpakkingen voor afhaalmaaltijden in restaurants. Door de verpakking eenvoudig te houden ziet de verpakking er niet alleen clean uit, maar worden de kosten ook gereduceerd.
De voordelen van het gebruik van minimalistische verpakkingen:
- Eenvoudig en aantrekkelijk verpakkingsdesign: het is niet storend voor de ogen.
- Mogelijkheden voor duidelijke productinformatie: in plaats van veel afbeeldingen of patronen te plaatsen, kun je de nadruk leggen op de juiste informatie die op het etiket en de verpakking van je product moet komen te staan.
- Onderscheid je van de rest: door gebruik te maken van een minimalistisch verpakkingsontwerp kun je jezelf onderscheiden van de concurrent. Dit zal op zijn beurt de verkoop stimuleren.
Trend 2: Verdere groei van het aantal take-away verpakkingen
Het aantal take-away verpakkingen zal verder groeien in 2020. Het aantal volwassen in Nederland die vallen onder de Generatie Z (geboren tussen 2000 en 2015 en de Millennials (geboren tussen 1980 en 1999) bestaat uit 4,7 miljoen mensen. Deze twee samen vormen ‘de Gemaksgeneratie’. Zij zijn met gemak opgegroeid en dit zal ertoe bijdragen dat deze twee generaties de foodmarkt een flinke boost zullen geven.
De Millennials geven nu al net zoveel uit aan buiten de deur eten als alle oudere generaties. De verwachting is dat het aandeel van deze twee gemaksgeneraties in de totale out-of-homebesteding in 2030 is gestegen naar 65% dit blijkt uit De Foodshopper Monitor van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN).
McDonalds’s experimenteert take-away verpakking voor de fiets
Bedrijven zullen opzoek gaan naar innovatieve oplossingen hoe zij consumenten tegemoet kunnen komen in hun gemak. Dit geldt dus ook voor de verpakking. McDonald’s is hier een goed voorbeeld van. Via een experimentele campagne ging McDonald’s in zee met reclamebureau Tribal Buenos Aires om een nieuwe doelgroep te bereiken in landen waar de fiets een belangrijk vervoersmiddel is. Als gevolg daarvan ontstond de McBike box.
Bron: gameover.com
Deze box kun je eenvoudig aan je fiets hangen en maakt het mogelijk om je eten en drinken gemakkelijk mee te nemen.
Trend 3: Traceerbaarheid van verpakkingen
Door technologische ontwikkelingen wordt het steeds toegankelijker en goedkoper om verpakkingen te voorzien van slimme technologieën. De zogenaamde smart packaging. Consumenten gaan steeds bewuster en gezonder leven. Tegelijkertijd verwachten ze van bedrijven steeds meer transparantie. Om de consument hierin tegemoet te komen worden steeds meer verpakkingen geleverd met NFC-chips of geprinte QR-codes, ook wel smart labels genoemd. Het zorgt voor meer gemak, veiligheid en informatie. Zo worden smart labels gebruikt om de temperatuur, versheid, smaak en kwaliteit te garanderen en de naleving van de gezondheidsnormen te handhaven.
NFC-tags zijn een handig als traceermiddel van online bestellingen maar ook toepasbaar in verpakkingen in de supermarkt. Het is namelijk mogelijk om tijd- en temperatuursensoren op basis van NFC toe te passen in de verpakkingen. Zo kan een supermarkt medewerker na het scannen van een artikel traceren hoelang het product al in de winkel ligt en aan welke temperaturen het is blootgesteld.
Trend 4: Vintage verpakkingen
Vintage verpakkingen hebben een nostalgische waarde. Ze roepen geluksgevoelens op bij mensen die herinneren aan vroeger en aan eenvoudigere tijden. De term ‘vintage’ verwijst naar elke ontwerp van een vervlogen tijd. Het roept emoties op bij consumenten die verder gaan dan het aanspreken van mensen die in die tijd hebben geleefd. Jack Daniel’s Whisky is hier een goed voorbeeld van. Zij laten ontwerpen van de jaren 50 en 60 terugkomen in het ontwerp van hun verpakking.
Naast het gebruik van vintage fonts en ouderwetse kleurenschema’s is het
daadwerkelijke gevoel van de verpakking van een product essentieel voor het genereren van het authentieke gevoel dat consumenten zoeken.
Bijna elke oude verpakking die je vandaag de dag kunt tegenkomen ziet er groen-bruin, uit, waardoor je direct 'vintage' in je hoofd krijgt. Daarom maken steeds meer bedrijven vandaag de dag hun verpakkingen bruin of gebruiken ze oud leder om het vintage-gevoel te creëren.
Trend 5: Transparante verpakkingen
Veel merken van dranken hebben een eigen kleur en in 2020 wordt verwacht dat deze merken de kleur van hun product opnemen in hun verpakkingsontwerp door middel van transparante verpakkingen.
Deze trend is vooral te vinden bij dranken, omdat de bedrukking direct op glas of met behulp van een transparante sticker kan worden aangebracht. Merken gebruiken meestal de kleur wit in tegenstelling tot de werkelijke kleur van het product als achtergrondkleur. Het gebruik van transparante verpakkingen stelt een merk in staat om het product in het middelpunt te plaatsen, zonder dat dit ten koste gaat van het visuele belang of de impact van het uiteindelijke verpakkingsontwerp.
In 2020 zullen meer merken gaan experimenteren met transparante verpakkingen en het gebruik van de kleur van het product als ontwerpkenmerk.
De rol van de verpakking is door de jaren heen sterk veranderd. Er is steeds meer behoefte aan slimme, duurzame en handige verpakkingen. Je kunt je als merk onderscheiden van de concurrent door in te spelen op deze nieuwe trends.

