De horeca kan in 2016 rekenen op een verdere omzetgroei. Wel verliest de stijging van het omzetvolume wat vaart. Zo is de stijging 3% minder sterk dan 2015.
Dat blijkt uit cijfers van het ING Economisch Bureau. In de hotellerie en restaurantbranche realiseren bedrijven een bovengemiddelde groei. Cafetaria’s en fastservice groeien ook, maar minder snel. Cafés blijven achter bij de rest van de sector.
Onderscheid
De aanhoudende concurrentie van festivals en de druk op de vraag door de vergrijzing beperken het groeivermogen van de branche. Maar hoe kunt u hier op inspelen? “Uw uitdaging als horecaondernemer is op zoek gaan naar antwoorden op nieuwe partijen zoals Air-bnb of Thuisbezorgd.nl. In uw markt met daarin steeds meer aanbieders draait het om focus op of prijs óf kwalitatief onderscheid”, aldus Jan van der Doelen, sectormanager Horeca.
Volumegroei
Volgens het CBS realiseerde restaurants een volumegroei van ruim 6% in 2015. De verwachte groei in 2016 is 3,5%. Het omzetvolume van 2016 keert daarmee terug op het niveau van de vorige piek begin 2007. Doordat het aantal restaurants in de tussentijd sterk is gestegen en veel restaurantbezoeken worden gedreven door kortingsacties en restaurantweken, neemt land niet bij alle restaurants het bedrijfsresultaat echter toe.

