In 2020 bezoeken naar verwachting veertien miljoen toeristen Nederland, een groei van zo'n dertig procent ten opzichte van 2007.
Dit komt neer op een gemiddelde groei van twee procent per jaar. Deze verwachting werd gisteren uitgesproken tijdens Destinatie Holland 2020 van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) in Hotel Theater Figi in Zeist.
Samenwerking
Tussen 2008 en 2012 verwacht het NBTC een gemiddelde groei van 1 procent per jaar, daarna loopt dit tot 2020 op met een gemiddelde groei van 2,5 procent per jaar. Ondanks de stijging van veertien miljoen buitenlandse toeristen in 2020 benadrukt het NBTC de noodzaak tot samenwerking.
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “Een gemiddelde groei van 2 procent per jaar is bescheiden in vergelijking met de wereldwijde groei van 4,1 procent per jaar. Daarnaast verwachten we dat direct concurrerende landen zoals Duitsland, België, Groot-Brittannië en Denemarken sneller groeien dan Nederland."
Niet-Randstedelijk
Vranken: "Groei zien we de komende jaren met name in het stedentoerisme, toerisme naar niet-Randstedelijke gebieden en de zakelijke reismarkt. Als we veertien miljoen buitenlandse toeristen willen halen, is het essentieel dat alle betrokken partijen nadrukkelijk met elkaar samenwerken en eigen verantwoordelijkheid nemen.”
Herkomstlanden
De komende jaren blijven Duitsland, België, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Frankrijk voor het inkomend toerisme de belangrijkste herkomstlanden. "De zogenaamde BRIC-landen waaronder China, India en Rusland vallen, laten mooie groeicijfers zien, maar in absolute aantallen blijven deze landen ook in 2020 in de schaduw staan van de top vijf.”
Naar verwachting zullen de totale bestedingen van buitenlandse toeristen stijgen naar zo'n 8,4 miljard euro (gecorrigeerd voor inflatie) ten opzichte van 3,9 miljard euro in 2007. “Mede door de segmenten stedentoerisme en zakelijke reismarkt is de groei van de totale bestedingen harder dan het aantal buitenlandse toeristen."
Trends
Voor de komende jaren verwacht het NBTC dat de behoefte aan comfort, mede door de vergrijzing, zal toenemen. Ook wordt duurzaam ondernemen belangrijker als gevolg van een groeiende bewustwording bij consumenten ten aanzien van het milieu. Tenslotte zullen met name Westerse toeristen steeds vaker kiezen voor verrijkende belevenissen tijdens hun vakantie.

