Branchenieuws

Terugdringen regeldruk niet altijd van belang

Negentien procent van de horeca- en handelsondernemers maakt het niet uit (of heeft er niets over te zeggen) dat de overheid de regeldruk probeert terug te dringen. Veertien procent vindt het dan wel weer een 'zeer goede zaak', terwijl 67 procent het een 'goede zaak' noemt.


Dat blijkt uit de Belevingsmonitor Regeldruk 2010. Met die negentien procent staan de handels- en horecabranche bovenaan met als antwoord 'maakt niet uit/weet niet'. Hierna volgt de dienstverlening met achttien procent.

Voorbeelden
Als gevraagd wordt of ondernemers voorbeelden kunnen noemen van het terugdringen van regeldruk, kunnen handels- en horecaondernemers deze het minst noemen. Wordt gevraagd of ze iets meegekregen hebben van de campagne om regeldruk terug te dringen, dan zijn de ondernemers in zorg & welzijn hier het minst mee in aanraking gekomen (37 procent).

Daarboven komen de branches ambachten, handel en horeca met 45 procent. In 2009 was dit nog vijftig procent.

Regeldruk
Verder blijkt uit het onderzoek dat ondernemers in de handel, horeca en agrarische sector de hoogste regeldruk ervaren. 33 procent van de ondernemers in deze branches voelt zich 'volstrekt niet' belemmerd door de regeldruk, 23 procent staat er neutraal tegenover en 44 procent voelt zich 'volstrekt wel' belemmerd.

Tijd kwijt
Ook geven de ondernemers in de handel, horeca en agrarische sector het meest aan dat zij relatief veel tijd kwijt zijn om aan alle regels te voldoen. Daarnaast zijn de handels- en horecaondernemers het meest negatief over de gemeentelijke dienstverlening.

Zij beoordelen deze met een 5,1. 'Overige overheid' wordt door hen beoordeeld met een zes.

Regels
Ten slotte noemt het rapport zes specifieke punten van de top tien hinderlijke regels. Dit zijn: hoge kosten om te voldoen aan regelgeving, onnodige informatieverplichtingen en papierwerk, het voortdurend wijzigen van wetten en regels, slechte dienstverlening van overheidsinstanties, strijdigheid van regelgeving én strenge eisen van toezichthouders en inspecties.

Er vonden ten opzichte van 2009 geen opvallende verschuivingen plaats in de mate waarin ondernemers last hadden van deze regels.

Afbeelding: Margarit.ralev.com.

Proost! Magazine nu ook op Hyves!
Ook
onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier
.
Twitter-account Proost!
Magazine
Horeca
Entree
.