Met het oog op een recessie, gaan volgend jaar steeds minder Nederlanders uit eten. De trend heeft zich al ingezet.
Tweederde van de Nederlanders gaat nu minder vaak naar een restaurant. Van die groep verwacht bijna de helft volgend jaar nog minder vaak uit eten te zullen gaan.
In plaats daarvan gaat bijna driekwart (72 procent) 'thuis uit eten', wat betekent dat die groep zelf met luxe ingredi?en thuis een menu bereidt. Deze trend zal verder doorzetten: 25 procent zegt volgend jaar vaker dan nu thuis uit eten te zullen gaan.
Dit blijkt uit een onderzoek van Goos Marketing Research in opdracht van Super de Boer. De respondenten uit het onderzoek zijn grofweg te verdelen in twee groepen: mensen die nu al (steeds vaker) thuis uit eten gaan, en mensen die dat nog niet of nauwelijks doen.
Opmerkelijk is dat van de respondenten die hebben aangegeven op dit moment nog niet thuis uit eten te gaan, iets meer dan de helft (52 procent) overweegt dit volgend jaar wel te zullen gaan doen.
De belangrijkste reden die zij hiervoor opgeven, is dat thuis uit eten goedkoper is (43 procent). Ruim de helft (54 procent) van deze groep geeft overigens aan zich wel nog zorgen te maken of het lukt een mooi menu op tafel te zetten.
Ook voor mensen die nu al aangeven thuis uit eten te gaan, is de prijs een belangrijk aspect van hun keuze (47 procent). Het ligt voor de hand dat deze groep ervaren 'thuis uit eters' daarnaast vooral ook positieve argumenten noemt: veertig procent vindt thuis uit eten gezelliger.
Ruim een derde (35 procent) eet liever thuis omdat het leuk is zelf te koken. Dertig procent laat anderen bovendien graag meegenieten van de eigen kookkunsten. Ruim dertig procent (33 procent) gaat liever thuis uit eten, omdat die de avond dan zelf in de hand heeft.
Volgens Eric Leebeek, directielid van Super de Boer, bevestigt dit het beeld dat het levensmiddelenconcern al had. "We zagen op basis van het bestedingspatroon van onze klanten een ontwikkeling die op een trend duidde. Zo is bijvoorbeeld het volume van onze eigen superieurproductlijn ten opzichte van januari 2007 exponentieel gegroeid. Het onderzoek toont aan dat die trend inderdaad gaande is."
Dat steeds meer mensen thuis uit eten gaan, lijkt ook te worden bevestigd door recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens het CBS daalden de verkoopvolumes van restaurants voor het eerst sinds 2004 met bijna vijf procent en stegen de prijzen met eenzelfde percentage. Koninklijk Horeca Nederland verwacht dat deze beweging zich in 2009 verder doorzet.

