Er worden steeds meer maaltijden aan huis bezorgd. In het tweede kwartaal van 2017 zijn er 38,6 miljoen versbereide maaltijden bezorgd. Gemiddeld geven Nederlands 11,40 euro uit per maaltijd. De verwachte omzet van maaltijdbezorgers is tussen de 1,3 en 1,4 miljard euro.
Nederlanders geven in totaal 440,5 miljoen euro uit aan maaltijdbezorging. ABN AMRO verwacht dat de omzet van maaltijdbezorgers in 2017 tussen 1,3 en 1,4 miljard euro zal bedragen. Voor 2018 voorziet de bank een verdere groei van ongeveer 20 procent. De gunstige economische vooruitzichten spelen hierbij een rol. Maar ook de vindbaarheid van de restaurants en het online bestel- en betaalgemak. Voordeel voor restaurants om aan maaltijdbezorging te doen, is dat zij hierdoor nieuwe doelgroepen aanspreken: mensen met voldoende geld, maar met minder tijd, zoals jonge gezinnen, carrièremakers en longstayers.
Snelheid en gemak
Bij het laten bezorgen van maaltijden spant de pizza veruit de kroon. Pizza's waren in het tweede kwartaal van 2017 goed voor een omzet van ruim 93 miljoen euro. Grill-gerechten staan op een tweede plaats, met een omzet van ruim 77 miljoen euro, gevolgd door fastfood met ruim 60 miljoen euro. Het hoogste gemiddelde bedrag per bestelling geven consumenten uit aan Japanse maaltijden of sushi (17,69 euro per persoon), gevolgd door andere Aziatische maaltijden (13,20 euro per persoon). 80 procent van de consumenten geeft aan trouw te zijn aan één (bezorg)platform. De concurrentie is groot en er is schaal nodig om een bezorgplatform winstgevend te krijgen. Dit vraagt volgens ABN AMRO om slimme investeringen.
Inzetten op slimme software
Slechts 35 procent van de bezorgmaaltijden wordt online besteld. Het overgrote deel van de bestellingen vindt nog telefonisch plaats. Restaurants kunnen hier een inhaalslag maken. "Bij het bezorgen van maaltijden zijn bestel- en betaalgemak, transparantie over bezorgtijden en vooral de bezorgsnelheid doorslaggevend. Daarom is een goede, geautomatiseerde communicatie cruciaal voor de groei van maaltijdbezorgers. De verwachtingen van de hongerige consument, deelnemende restaurants en fietsende bezorgers moeten volledig en real time op elkaar worden afgestemd. Op termijn wordt de slag om de meest populaire bezorgmaaltijd daardoor niet beslist door de beste chefs of ingrediënten, maar door de software die deze communicatie mogelijk maakt", zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO.

