Nederlandse restaurantgasten laten zich graag positief verrassen door restauranthouders die zich met hun producten inzetten voor het goede doel. Zes op de tien gasten geven aan dat zij bereid zijn om meer te betalen voor een karaf gefilterd en gekoeld kraanwater als ze daarmee tevens een goed doel steunen.
Dat blijkt uit onderzoek van GfK onder 47.015 Nederlanders in opdracht van MADE BLUE. In totaal zijn gasten zelfs bereid om 75% meer te betalen voor een karaf kraanwater in een restaurant, als zij weten dat zij daarmee bijdragen aan schoon drinkwater in een derdewereldland. Door ‘water met een verhaal’ te serveren, heeft de Nederlandse horeca een waardevol antwoord op eerdere berichten, waaruit bleek dat consumenten helemaal niet willen betalen voor kraanwater in een restaurant.
Tot 1,42 euro meer per karaf
Restaurantgasten zijn over het algemeen kritisch over kraanwater. 94% van alle ondervraagde gasten vindt dat kraanwater in een restaurant gratis moet zijn als zij ook andere consumpties bestellen. Als er water met een goed verhaal wordt geserveerd, is 59% van de gasten bereid om meer geld te betalen voor tafelwater. Een kwart van de gasten is bereid om te betalen voor kraanwater met een bijdrage, terwijl ze niet bereid zijn te betalen voor gewoon kraanwater. Dit gevoel uit zich ook in een hogere prijs: deze gasten willen maar liefst 1,42 euro extra betalen voor een karaf kraanwater als zij weten dat dit leidt tot 1.000 keer zoveel schoon drinkwater in derdewereldlanden.
Samenwerking met een goed doel
“Samenwerking met een goed doel zorgt direct voor meer omzet van de restaurateur”, zegt Frank van der Tang, medeoprichter van MADE BLUE. “Uit eten gaan is altijd een kwestie geweest van gevoel. Als gasten weten dat zij, door uit eten te gaan, ook bijdragen aan een betere wereld zijn zij duidelijk bereid meer geld te spenderen. We verwachten dat de kansen voor horeca tijdens de kerstdagen extra groot zijn. Hoe mooi is het als je jouw gasten tijdens kerst kunt verrassen met een mooi gebaar zoals schoon drinkwater in landen waar mensen gemiddeld 6 uur per dag moeten lopen voor water?”
Over het onderzoek
Onderzoeksbureau GfK onderzocht in november de houding van gasten ten opzichte van het wel of niet betalen voor kraanwater in restaurants. Het onderzoek vond plaats middels een steekproef onder 47.015 respondenten van 18 jaar en ouder. Zij werden gevraagd naar hun mening over betalen voor kraanwater in restaurants, wat zij bereid waren te betalen voor water als dit water ‘gespiegeld’ werd met schoon drinkwater in ontwikkelingslanden en naar hun houding ten opzichte van het restaurant als zij dit ‘water met een verhaal’ zouden serveren.

