Het aantal discotheken in Nederland loopt terug. Oorzaken: het rookverbod, de economische crisis, de rol van sociale media en de concurrentie van evenementen. Discotheek Brothers in Bunnik wil echter laten zien dat door te innoveren het tij gekeerd kan worden.
Volgens cijfers van het bedrijfschap Horeca en Catering loopt het aantal disocotheken nog steeds terug. "Traditionele discotheken sterven een langzame dood", aldus een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
Innovatie
Volgens deze brancheorganisatie moeten uitbaters van discotheken inzien dat creativiteit en innovatie in de discothekenbranche gewenst is. Inspelen op de huidige tijd is volgens KHN van essentieel belang.
Brothers
Bedrijfsleiders Hubert en Paul van de Vecht van uitgaansgelegenheid Brothers in Bunnik kunnen dit als geen ander beamen. Al dertien jaar is Brothers actief in de discothekenbranche.
Het negatieve nieuws in de branche kwam voor de twee horecaondernemers niet als een verrassing.
Luxepositie
Hubert van de Vecht: "Je kon al snel zien dat bepaalde horecazaken te lang wachten met het aanpassen naar de vraag van de huidige bezoekers. We zitten niet meer in de luxepositie dat jongeren hoe dan ook naar jouw zaak komen."
"Ook het uitgaanspatroon is veranderd. Voorheen ging men vaak standaard naar dezelfde club, nu is het een trend om verschillende feesten af te lopen. Je moet flexibel kunnen zijn en out of the box kunnen denken en je richten op een nog bredere doelgroep."
Negatieve spiraal
Paul van de Vecht: "Er zijn genoeg horecaondernemers die achteruitgang gooien op onder andere het rookbeleid of de opkomst van vele zomerfestivals. Natuurlijk is dit erg vervelend, maar met deze veranderingen heb je nu eenmaal te maken. Je moet er voor waken dat je niet mee wordt gezogen in deze negatieve spiraal."
Hubert van de Vecht: "Als Brothers zijnde willen we juist tegengas geven en laten zien dat de branche nog steeds in trek is. Mensen blijven uitgaan, maar zijn nu eenmaal veel gewend. De lat is hoog gelegd, maar de uitdaging is om hem nog hoger te leggen."
Strandbeleving
Zo heeft Brothers afgelopen zomer het 'Brothers Beach House' op het programma gehad. In de naastgelegen evenementenhal Studio A12 was een grote strandbeleving neergezet met jacuzzi’s, zand en een vloer van gras.
"Deze maanden hebben we uitstekend gedraaid en dat in een tijd dat er juist veel concurrentie is van festivals en terrassen. In de tussentijd was de Clubzaal gesloten en zijn we daar druk geweest met een restyling. Ook al voldeed deze zaal nog aan de eisen, om te blijven triggeren, zijn we toch een metamorfose aangegaan."
"Vooral op visueel gebied zijn er een hoop veranderingen gedaan. Om nog meer beleving te scheppen hebben we nog meer geïnvesteerd in beeld, licht en geluid. Ook de Urban zaal Het Grand Café heeft een nieuwe look gekregen."
Verder was zaterdag 4 september de officiële opening van de nieuwe zaal The Clubb.
Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine
& Horeca
Entree.

