Iens.nl lanceert eind augustus een nieuwe website en dat heeft veel stof doen opwaaien. Zo vrezen veel restaurateurs voor hun positie van de ranking op de vernieuwde website. Iens reageert.
De nieuwe website toont vanaf eind augustus eerst de accounts met een SeatMe-abonnement in de ranking en pas daarna de overige accounts. Daar zijn veel ondernemers het niet mee eens. Een woordvoerder van Iens: “De vernieuwde website brengt een aantal wijzigingen met zich mee. De beschikbaarheid van restaurants zal op de nieuwe website inderdaad nadrukkelijker zichtbaar worden. Dit doen we door de standaard sortering, online te reserveren restaurants, eerst te tonen.” Zo kunnen bezoekers volgens Iens op basis van beschikbaarheid het restaurant van hun voorkeur sneller vinden.
Cijfer
Daarnaast is volgens Iens ten onrechte het beeld ontstaan dat het niet langer mogelijk zou zijn om op Iens.nl restaurants te sorteren op cijfer. “Het tegendeel is waar: deze ranking blijft onverminderd van kracht voor álle restaurants. Dit betekent dat bezoekers binnen de categorie van hun voorkeur kunnen blijven zoeken naar het restaurant met de beste beoordeling.” Wel is het zo dat als bezoekers direct online een restaurant willen reserveren via Iens.nl, alleen de beschikbare restaurants zien. Dit zijn restaurants die zijn aangesloten bij het online boekingssysteem SeatMe. Voorbeeld: wanneer een consument zoekt op beschikbaarheid (morgenavond, 2 personen, 19:00 uur in Amsterdam) dan worden alleen de beschikbare restaurants getoond.
Niet buiten de ranking
Iens benadrukt dat het echter niet betekent dat restaurants die niet bij SeatMe zijn aangesloten buiten de ranking van Iens.nl vallen. “Consumenten die op onze website zoeken naar een restaurant, kunnen namelijk nog steeds op basis van verschillende kenmerken op zoek gaan naar het restaurant met de beste beoordeling.”
Vermelding op Iens.nl
De vermelding op Iens.nl is volgens het platform gratis voor restaurateurs, nu en in de toekomst. "Er hoeft vanaf september ook niet meer betaald te worden voor een foto, menu en telefoonnummer op het profiel. Deze mogelijkheid is straks voor alle restaurants beschikbaar."

