fletcher
Branchenieuws

Hoe te profiteren van binnenlands toerisme

Veel Nederlanders boeken dit jaar een vakantie in eigen land. Hoe kan de hotelsector daarop inspelen? Lees hier de tips van Rob Hermans, CEO van Fletcher Hotels. “De gast zoekt deze zomer een kant-en-klaar- én veilig arrangement.”

Tekst Iris Kranenburg

Laten we er geen doekjes om winden: de cijfers van NBTC zijn niet mals. Het toerismebureau verwacht dit jaar 24,5 miljoen minder binnen- en buitenlandse toeristen in Nederland en schat dat de helft van de Nederlanders niet op zomervakantie gaat. Toch liggen er kansen voor onze hotelbranche, denkt NBTC-directeur Jos Vranken. “Van de groep Nederlanders die wél op vakantie gaat, blijft 40% in eigen land. Hotels die hen weten te verleiden, kunnen zij alsnog goede zaken doen.”

Fletcher Hotels

Ultiem voorbeeld is Fletcher Hotels, de grootste hotelketen van ons land met zesduizend kamers verspreid over honderd hotels. CEO Rob Hermans verwacht ‘heel veel’ van deze zomer. “Normaal is onze bezettingsgraad 95% in de zomer. Ik weet bijna zeker dat wij die weer gaan halen. Sterker nog, ik denk zelfs dat we daar overheen gaan.” Om dat voor elkaar te krijgen ontwikkelde de keten arrangementen die passen bij de behoefte van nu. “Mensen willen wel tien dagen op vakantie, maar niet naar het buitenland. Dus moeten wij ervoor zorgen dat ze zij tien dagen bij ons komen slapen”, zegt Hermans.

De nieuwe kant-en-klarepakketten bestaan uit auto- en fietsarrangementen voor zes, acht of tien dagen en leggen het accent op de omgeving. Of zoals Hermans het noemt: een roadtrip door Californië, maar dan in Nederland. Gasten kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een strand-, pretpark- natuurparkentour, met overnachtingen en diners in verschillende Fletcher-hotels. Hermans: “We stimuleren hiermee meteen diners in ons restaurant. Deze zomer zullen we daardoor meer omzet dan ooit uit onze eigen f&b halen.”

Doelgroep bereiken

Fletcher Hotels profiteert daarbij ook van het enorme eigen bereik om de arrangementen onder de aandacht te brengen: de keten heeft een ongekend mailbestand met een miljoen adressen van voornamelijk Nederlanders. Dat geldt natuurlijk niet voor ieder hotel. In dat geval kunnen ook bekende websites zoals hotelspecials.nl en voordeeluitjes.nl uitkomst bieden. Én denk tevens aan nieuwe platforms, zoals Staycation-Nederland, Toerist in Nederland en de Hotelnacht. Hotels kunnen zich hierbij aan sluiten en hun arrangement promoten. Met succes: veel Nederlanders hebben inmiddels een ‘staycation’ geboekt.  Dat juist nu arrangementen erg in trek zijn, is niet zo vreemd: een arrangement ontzorgt de gast. Die hoeft bijvoorbeeld niet na te denken of er plek is in een pretpark of restaurant en of er wel huurfietsen beschikbaar zijn. Ideaal tijdens deze onzekere en voor velen stressvolle corona-periode. Daarnaast blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Trivago dat arrangementen financieel aantrekkelijk zijn voor hoteliers. Mensen die voor een arrangement kiezen annuleren namelijk minder vaak, boeken eerder en blijven langer op hun kamer dan mensen die ‘los’ boeken. Dat zorgt er volgens Trivago voor dat arrangement-boekers 30% meer opleveren dan losse boekers.

Nog meer tips:

-werk samen met de regio
“Dan kan iedereen van het toerisme profiteren en haalt een gast het maximale uit een verblijf. Zo werkt ons hotel in Emmen samen met dierenpark Wildlands en ons hotel in Wassenaar met Duinrell. Dat moet ook wel, want het is de enige manier om toegang te garanderen zo lang er maximale bezoekersaantallen gelden.”

-zorg dat het veilig is
“Geef de gast al vóór het verblijf het gevoel dat het in jouw hotel echt veilig is. Want iedereen weet inmiddels: de gast voelt zich sinds de corona-crisis welkom als naast de gastvrijheid ook de veiligheid in orde is.”

-wees creatief 
“We moeten er alles aan doen om mensen weer te verleiden. Jarenlang kwamen de mensen vanzelf. Dat is niet meer zo. Ondernemers zijn wakker geschud.”

-laat in marketing-uitingen ten slotte duidelijk zien wat de omgeving van het hotel te bieden heeft
Fletcher Hotels doet dit met speciale filmpjes. Hermans: “Veel Nederlanders hebben geen idee wat hier allemaal te doen is en hoe mooi ons eigen land is. Die moet je dus prikkelen.”

 

Gerelateerd nieuws

stacation in Scheveningen
donderdag 9 juli 2020
Bunk Amsterdam
woensdag 10 juni 2020
staycations nederland vakantie park broekhuizen
dinsdag 9 juni 2020