Extreme zomer goed voor de horeca
Branchenieuws
Foto 123RF.COM

Extreme zomer goed voor de horeca

De zomer van 2018 was de warmste in ruim 300 jaar. Het was ook één van de droogste zomers sinds begin vorige eeuw. Dit eiste in verschillende sectoren zijn tol, terwijl andere branches juist profiteerden.

Naar aanleiding van de zomer van 2018 heeft ABN AMRO het themarapport ‘Winnaars en verliezers van de extreme zomer van 2018’ gepubliceerd. In het rapport wordt de invloed van de extreme zomer op de bedrijfssectoren belicht. Belangrijkste conclusie is dat campings, cafés, supermarkten, de binnenvaart en doe-het-zelfzaken het meeste geprofiteerd hebben van de droge zomer.

Toename van de omzet
Ook de horeca presteerde deze zomer zeer goed. Het hoge consumentenvertrouwen en de stijging van de consumptie legden de basis, het warme weer zorgde voor de rest. Voor cafés gold dat de stijging van de omzet in het derde kwartaal (+4,5%) aanzienlijk sterker was dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Fastfood, ijssalons en cafetaria’s zagen gezamenlijk hun omzet in het derde kwartaal met maar liefst 9% toenemen. De zomer van 2018 gaat voor zeestrandpaviljoens zelfs de boeken in als ‘de beste zomer in 35 jaar’, met opbrengsten die 10 tot 80% hoger waren dan normaal.

Nieuwe investeringen
De extreem warme zomer heeft ondernemers in alle ‘weersgevoelige’ branches aan het denken gezet. “Deze ondernemers staan voor de vraag hoe zij risico’s kunnen beperken of juist kansen kunnen verzilveren. De antwoorden zijn voor elke sector anders, maar komen erop neer dat zij nieuwe investeringskeuzes moeten maken”, zegt Loek Caris, Sector Econoom Thema’s van ABN AMRO. “Daarbij bestaat het gevaar dat een investering te weinig rendeert in een ‘normale’ zomer. De klimaatscenario’s van het KNMI geven pas in 2021 duidelijkheid over de kansen op nieuwe extreme zomers. Elke investering zal daarom zorgvuldig onderzocht moeten worden.”