De pro's en con's van werken met Start-ups
Branchenieuws

De pro's en con's van werken met Start-ups

Steeds meer horecaondernemers werken samen met start-ups. Maar wat kunnen ze u bieden? En zijn er ook risico’s? “Risico’s zijn part of the deal, maar je bent wel vernieuwend en uniek.”

Tekst Elle Smolders  

Een nieuw, uniek product zoals de Krekelburger, een lunchmeeting-app om voedselverspilling te voorkomen (Bestel Bewuster) of een nieuwe manier van personeel werven (Temper); steeds meer start-ups bewegen zich rond kroegen en restaurants, en veroveren hun plek in de horeca. Op de afgelopen Horecava was daarom het StartupLAB in het leven geroepen, waar start-ups zich presenteerden en horecaondernemers live kennis konden maken met zo’n 40 nieuwe, onderscheidende diensten en producten.

Wel of niet samenwerken? 
Maar is samenwerken met een start-up eigenlijk voor elke horecaondernemer even interessant? “Dat ligt aan het type zaak”, vertelt Puck Wilbers, organisator van StartupLAB. “Bij een klassieke bistro past een te innovatief product misschien niet op de kaart, maar wil je met je zaak het verschil maken, lef tonen en onderscheidend zijn, dan denk ik dat je tegenwoordig wel met start-ups móet werken. Dat moet alleen nooit het doel op zich zijn. Stel jezelf de vraag: wat is mijn doelgroep en wat wil die? En zou een nieuw(e) technologie of product mijn concept versterken?” 

Unieke producten
Een van de voor de horeca interessante start-ups, is Bisq Seafood. Diens Noordzee-bisque wordt sinds een half jaar uitgeserveerd door Meisjes met Smaak, een cateringbedrijf dat is gespecialiseerd in mobiel culinair entertainment en in 2001 bekend werd met het Oestermeisje. “Wij vinden het belangrijk vernieuwend en vooruitstrevend te zijn”, vertelt Romy Schmitt, junior eventmanager van Meisjes met Smaak. “De Oestermeisjes zetten we al sinds 2001 in, terwijl oesters pas een jaar of 7 echt populair zijn. Datzelfde geldt voor onze Springrolls-, Pekingeend- en Sushimeisjes. Voordat er een run op een product is, laten wij onze klanten er al mee kennismaken.” Na een ontmoeting op een beurs en wat brainstormen, zijn er nu dus ook de Bisqmeisjes. Wat vindt Meisjes met Smaak het grote voordeel van samenwerken met een jong bedrijf als Bisq Seafood? “Ze kijken met een frisse blik naar de branche en leunen niet achterover, maar komen juist met ideeën om hun product nog leuker te presenteren”, stelt Schmitt. “Maar het allerbelangrijkste: de exclusiviteit. Producten van start-ups liggen vaak nog niet bij de groothandel; je hebt dus echt wat nieuws te bieden aan je gasten. Aan die exclusiviteit hechten onze klanten veel waarde.”

Geen lunchverspilling
Ook de gemeente Den Haag werkt samen met een start-up. Binnen het programma Start-up in Residence, waarvoor de gemeente innovatieve bedrijven aan complexe vraagstukken koppelt, maakte de start-up Bestel Bewuster een prototype van een app om voedselverspilling bij zakelijke lunches tegen te gaan. “Tijdens een georganiseerde lunch zijn er vaak meer broodjes dan waar deelnemers trek in hebben”, vertelt beleidsadviseur Tamar Post. “We weten immers niet altijd hoeveel mensen er daadwerkelijk komen, niet iedereen eet evenveel en soms zijn dieetwensen niet bekend. En, niet onbelangrijk, we willen gastvrij zijn en dus niet te weinig eten serveren. Maar ieder broodje dat overblijft is zonde van het geld, de energie en de grondstoffen. Met de lunchmeeting-app Bestel Bewuster wordt vooraf aan deelnemers van een vergadering gevraagd wat en hoeveel ze willen eten. Op die manier is het aanbod afgestemd op de behoefte van de deelnemer.” De gemeente Den Haag is de zogeheten launching customer (eerste klant) van BestelBewuster, maar de app biedt ook diverse mogelijkheden voor grote horecaomgevingen, zoals de Amsterdam RAI. Post ziet zeker voordelen in werken met start-ups. “Ze zijn flexibel. Er is geen overhead, zoals een groot gebouw en salesjongens. Ook houden deze mensen van snelheid en zijn ze het gewend om korte experimenten op te zetten. Verder werken ze met kleine teams en kunnen ze snel schakelen. Dat werkt prettig.”

Risico durven lopen 
Exclusiviteit, flexibiliteit, snelheid; samenwerken met start-ups kan dus erg interessant zijn. Maar hoe zit het met de risico’s? Kan een piepjong bedrijf met weinig ervaring een levering bijvoorbeeld altijd garanderen? “Risico’s zijn part of the deal”, zegt Wilbers van HTC Advies. “Ook hier moet je jezelf de vraag stellen: wat voor type ondernemer ben ik, wat voor zaak heb ik en wat voor risico’s durf ik te nemen? Bestaat je complete bierassortiment uit bieren van een start-up, dan bestaat de kans dat je je gasten een keertje moet teleurstellen. Daartegenover staat dat je wél vernieuwend en uniek bent in je assortiment. Het is aan de ondernemer welk risico hij wil en durft te lopen.” Voor Meisjes met Smaak heeft al die jaren werken met start-ups nog nooit voor problemen gezorgd. Integendeel zelfs. “Wij vermelden altijd aan onze klanten waar onze producten vandaan komen; voor een start-up is dat een mooie manier om naamsbekendheid op te bouwen. We merken daardoor dat het wederzijdse vertrouwen erg groot is en dat er bijna altijd juist een stapje extra wordt gezet. Een lastminutelevering bijvoorbeeld, is nooit een probleem.” Ook de gemeente Den Haag ziet nog geen nadelen. “We zijn nu aan het onderzoeken of en hoe het prototype verder uitgewerkt gaat worden. Het implementeren van deze app in een grote organisatie kan technisch en organisatorisch ingewikkeld worden, maar Bestel Bewuster wéét dat en gaat de uitdaging graag aan. Wij hebben in ieder geval alle vertrouwen.”