Branchenieuws
Foto Jim Ellam

De klassieker: Café Jos, Nijmegen

Malu Evers begon er al op haar twaalfde met weekenddiensten, stond er vanaf haar zestiende achter de bar en werd er begin dit jaar mede‐eigenaresse: Café Jos Meesterschenkerij in Nijmegen. Ze wil het café in zijn ambachtelijke vorm laten functioneren, sámen met haar ouders/eigenaren Martien en Ria Evers. “Als ik het gezicht zou zijn, zou ik 24/7 aanwezig moeten zijn omdat het anders niet loopt. Dat zou een mankement zijn.”

Martien Evers woonde in 1978 als student boven Café Jos in Nijmegen en werd door eigenaar Jos Lamers gevraagd of hij het horecabedrijf wilde overnemen. Al snel realiseerde Evers zich dat een eigen kroeg een vak apart was en besloot hij, als één van de eersten in Nederland, de opleiding tot SVH Meesterschenker te volgen. Vervolgens vertaalde hij zijn behaalde titel naar de formule en wel in de vorm van Café Jos Meesterschenkerij. “Het staat voor de kwaliteit van ons assortiment, van water en gedistilleerd tot alles wat ertussenin zit”, zegt dochter Malu Evers, die sinds begin 2014 mede-eigenaresse is. “En dat in een buurtcafé in een woonwijk. Door de jaren heen is het aanbod alsmaar gegroeid; momenteel schenken we ongeveer 650 verschillende dranken.”

Stamkaart  De specialiteit van het café is dan ook het uitgebreide assortiment én de kennis hierover. Bij elk drankje dat een gast bestelt wordt, indien gewenst, een verhaaltje verteld door het personeel. Om zich zo goed mogelijk te onderscheiden van andere cafés en het aanbod gevarieerd te houden, heeft café Jos een stamkaart en een flexibel assortiment. Martien Evers: “Dranken die niet bevallen verdwijnen en dranken die het goed doen, blijven. Zo willen we de dynamiek van de markt volgen.”
Volgens beiden moet een café een ontmoetingsplek zijn in plaats van een huiskamer. Martien Evers: “Een café mag nooit een vervanging zijn van thuis of je sociale leven, maar wel een toevoeging. En om daadwerkelijk een ontmoetingsplaats te zijn staat onze muziek niet hard.” De meesterschenkerij is ook een typisch bruin café, met bijbehorende ambiance, sfeer en uitstraling. Malu Evers: “Ambacht wordt beschouwd als een vak en dat zie je hier terug. We hebben een ondersteunende hapjeskaart, maar doen verder niets met eten. Dat is weer een ander vak. Bij een bar hoort vakmanschap en ik denk dat wij dat kunnen geven.”

Eén gezicht  Verder krijgt het café steeds meer gasten over de vloer uit nostalgische overwegingen of trouw. “Wij zitten hier nu al 38 jaar en dan begin je historie op te bouwen. Dat is goed voor de ziel van het café. Voor veel gasten is het hier nog precies hetzelfde als vroeger, maar ondertussen veranderde er natuurlijk wel veel. We gingen van een kasteleinscafé naar een professioneel cafébedrijf. De kastelein-functie is nog steeds aanwezig, maar we streven ernaar dat iedere medewerker achter de bar die functie invult”, legt Martien Evers uit. Ook zijn dochter gelooft niet in één gezicht van café Jos. “Dat zou dan een mankement zijn. Als ik het gezicht van café Jos zou zijn, zou het betekenen dat ik hier 24/7 aanwezig moet zijn omdat het anders niet loopt. Ik geloof in ons concept, in combinatie met het team. Dát is ons gezicht. Als een gast mij op zaterdagavond vraagt of ik hier nieuw ben, vind ik dat heel mooi. Dat betekent dat het goed gaat zonder dat ik daarvoor nodig ben.”