Eetcafés kunnen goede zaken doen door goedkope lunches aan te bieden aan bedrijven. Die zijn in de huidige economisch slechte omstandigheden immers op zoek naar manieren om te bezuinigen en de bedrijfslunch staat daarom bij veel bedrijven ter discussie.
Bedrijven moeten bezuinigen, onder meer op de kosten van hun kantines. Sommige schrappen de lunch van de zaak zelfs helemaal. (Eet)cafés kunnen hierop inspringen door goedkope lunches aan te bieden.
Eenvoud en een beperkte keuze zijn daarbij de kernwaarden. Bied bijvoorbeeld een bord aan met drie boterhammen, één met kaas, één met worst en één met tomaat. Dit biedt voor elk wat wils en collega's die vegetariër zijn, of geen kaas lusten, kunnen eenvoudig onderling een boterham ruilen. Een kop koffie of thee, of een glas melk of karnemelk hoort er natuurlijk bij.
Door met een strippenkaart te werken is de café-eigenaar bovendien verzekerd van een continuëring van het lunchbezoek en kan de prijs voor de gast nog verder omlaag.

