De horeca heeft het zwaar, zo ook die in Amsterdam. Mooi weer zodat de terrassen vollopen is dan ook hard nodig. Door de crisis, het rookverbod en het aanhoudende slechte weer zagen ondernemers hun omzet het afgelopen jaar met tien tot 25 procent dalen.
Dat meldt AT5 in een videoreportage over de Amsterdamse horeca. Ton Poppes, voorzitter van de Amsterdamse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), denkt dat 'de goede zaken' het wellicht met tien procent omzetdaling moeten doen. "De zwakkeren onder ons zullen richting de min 25 kunnen gaan."
In één van de zaken van horecaondernemer Ed van Zomeren is de omzet zelfs bijna vijftig procent gekelderd. "De Chocolate Bar in De Pijp loopt nog het beste, daar had ik een omzetkeldering tussen de vijftien en twintig procent", aldus de ondernemer tegen AT5.
Mooi weer
Veel horecaondernemers wachten dan ook op mooi weer. "De ondernemers die het moeilijk hebben snakken ernaar dat de terrassen weer bevolkt worden door de mensen in Amsterdam. En dat zullen ze ook echt nodig hebben om deze moeilijke periode goed door te komen."
Van Zomeren ziet ook dat veel collega's flink bezuinigen, bijvoorbeeld door zelf weer in de keuken te gaan staan.
Faillissement
Van een faillissement voor een slecht lopende horecazaak zal volgens Poppes pas in het uiterste geval sprake zijn. "Laten we hopen dat dat toch echt beperkt blijft, maar je kunt het natuurlijk niet uitsluiten."
Van Zomeren krijgt echter wel zo'n twee à drie zaken per week aangeboden. "Voor mensen met geld is het dus nú de tijd om te investeren."
Ook onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.
Twitter-account
Proost! Magazine & Horeca Entree.

