Biernieuws

Horeca kan profiteren van Week van NLse bier

Inspelen op de Week van het Nederlandse Bier kan horecaondernemers gasten en omzet opleveren en het is laagdrempelig, zegt Henri Reuchlin van Bierburo. In Gouda speelt biercafé De Goudse Eend goed in op deze week, in Venlo Café De Klep. Maar de meeste horecaondernemers laten nog kansen liggen, constateert Reuchlin.

Tekst: Gerard Molenaar

Henri Reuchlin, is een van de drijvende krachten achter de Week van het Nederlandse Bier (dit jaar de 6de editie, 11 t/m 21 mei), een tiendaagse waarin het Nederlandse bier centraal staat.

Toename
Het gaat goed met de Nederlandse bierwereld. Het aantal brouwerijen neemt toe en ligt ver boven de 400 en het marktaandeel van speciaalbieren stijgt. Omdat in de Week van het Nederlandse bier alle ogen gericht zijn op deze sector, biedt het de horeca een kans hierop in te spelen. Volgens Reuchlin kan de horeca veel meer profiteren van deze week dat tot nu toe gebeurt. "Een lokaal café of restaurant kan samenwerken met de plaatselijke visboer, kaasboer of slager en zo relatief simpel leuke proeverijen organiseren waarin foodpairing centraal staat. In Maastricht werkten een groot aantal cafés samen door een paspoort te maken en in ieder café een bier uit een andere provincie centraal te stellen, zodat het een rondje Nederland werd. Maar zoiets kun je natuurlijk ook organiseren met bieren uit je eigen provincie of uit de eigen regio.”

Tap-takeover
Wat ook makkelijk te organiseren is, is een tap-takeover, waarbij je de brouwer uitnodigt en hem een aantal tapkranen ter beschikking stelt. “Het grote voordeel is dat de kleine, regionale brouwers gemakkelijk bereikbaar zijn en dit soort dingen leuk vinden. De brouwer kan dan een paar uur zijn eigen bier komen verkopen en erover vertellen. Daarnaast  zijn er natuurlijk ook nog allerlei mogelijkheden om bierproeverijen te organiseren en daarvoor zou je bijvoorbeeld een van de Stibon biersommeliers (sinds afgelopen weekend zijn er 100) kunnen uitnodigen. Een lijst van deze sommeliers is te vinden op de website van Stibon. Je haalt er kennis mee in huis en ze kunnen goede adviezen geven. Dan zijn er ook nog restaurants die bijvoorbeeld menu’s maken met bijpassende bieren. Kortom iedereen kan met relatief weinig werk heel mooi inspelen op de week van het Nederlandse bier en zo extra gasten aantrekken en extra omzet genereren. “

Bier en sterren
Een horecazaak die het al langere tijd doet, is biercafé De Klep in Venlo. Louis Klaassens: “Wij werken met een lokaal sterrenrestaurant samen. Valuas heeft een Michelinster en heeft naast het restaurant ook een brasserie en kroketterie.  Daarmee hebben wij een samenwerking gesloten. Mensen kunnen dan bier en hoogwaardige bitterballen en kroketten proeven. Bij iedere, zeer bijzondere bitterbal of kroket, bijvoorbeeld oma’s kippensoepkroket, of een wild zwijnkroket, past dan een ander bier en zo laten we vijf bieren de revue passeren. Wij vertellen de gasten dan iets over de bieren.”

Betere pr nodig
Klaassens vindt overigens dat de pr voor de week van het Nederlandse bier beter zou moeten. “In de bierwereld weet iedereen wel dat deze week bestaat, maar de gewone consument weet het niet. Via landelijke media zou dat veel meer naar buiten moeten.” De eigenaar van De Klep heeft ook een uitgesproken mening over wat wel de craftbierrevolutie wordt genoemd. “Dat wat nu aan de gang is,  is in de jaren ‘80 al ingezet. En dat is de derde bierrevolutie. De eerste was in de middeleeuwen, de tweede begon rond 1870 en liep door tot de tweede wereld oorlog. Het verdwijnen van een aantal bierstijlen kwam niet zozeer door agressieve overnames door pilsbrouwers, maar meer door de eerste en de tweede Wereldoorlog. De derde bierrenaissancegolf begon in de jaren 80 met de oprichting van nieuwe bierbrouwerijen en de, oprichting PINT, ABT, de start van het Bokbierfestival, opkomst van het thuis brouwen, etc. en de herintroductie van oude bierstijlen en loopt door tot nu. De acceleratie van deze bierrenaissance kon pas op gang komen nadat de vraag naar kleine brouwerijen en haar bieren al jaren steeg. Daardoor zijn er ook bedrijven apparatuur voor kleine brouwerijen gaan ontwikkelen en zijn Chinezen die gaan kopiëren. Dat zijn allemaal gevolgen van elkaar. Wat nu de craftrevolutie wordt genoemd, kont niet zomaar opzetten. Ze zullen het niet graag toegeven, en wellicht zelf helemaal niet zien, maar de nieuwe, zichzelf ‘craft’ noemende brouwers, hebben veel te danken aan de weg die de hier voor genoemde pioniers voor hen geplaveid hebben.”

Huisbieren
De Klep voert ook enkele huisbieren. “De voorkeur gaat  uit naar mijn eigen huisbieren. Naast pils het meest verkocht in mijn zaak, maar de gast heeft daarna vooral een voorkeur voor bieren in traditioneel Belgisch/Nederlandse stijl. Ik zie dat aan de verkoopcijfers. Blond Abdij en Dubbel Abdij lopen als een trein. IPA’s en porters moeizamer.”

Historische bierwandeling
In Gouda is café dDe Goudse Eend actief in de week van het Nederlands bier. De uitbater van deze zaak is Jeroen Carol-Visser, oud-voorzitter van de bierconsumentenvereniging PINT en een van de initiatiefnemers van de Week van het Nederlands bier. Hij dook in het stadsarchief van Gouda en keek waar in Gouda, ooit de grootste bierstad van het land, nog locaties zijn die aan dat verleden herinneren. Hij ontwikkelde een app met een stadswandeling voor de Week van het Nederlands Bier 2016 en dat werd zo’n succes dat deze stadswandeling nu continu beschikbaar is via de VVV. Het doel was om mensen kennis te laten maken met de biertraditie. Uiteraard begint en eindigt de wandeling bij het biercafé De Goudse Eend. Carol-Visser kreeg veel positieve reacties en gaat uiteraard dit jaar weer proeverijen organiseren bij begin en einde van de wandeling. Het gaat dan om exclusieve proeverijen met Goudse kaas. Zijn café is het enige biercafé in Gouda. Hij vindt dat andere ondernemers te veel op wijn zijn gericht en dat er veel te weinig kennis is over bier. “Horecapersoneel zou zich veel meer moeten verdiepen in bier en moeten leren dat er veel meer is dan wijn. Er wordt altijd wijn geadviseerd bij maaltijden, maar bier is natuurlijk ook een uitstekende begeleider.”

Diversiteit
Hij vindt dat de horeca niet bang moet zijn mensen iets anders te laten proeven dan de bekende dubbels en tripels. “Hoe meer diversiteit, des te beter. Mensen willen mooie producten proeven en voor bijvoorbeeld een vatgerijpte Trappist willen ze best 7 euro betalen. In De Goudse Eend  zijn proefplankjes beschikbaar met verschillende bieren en kaas. Carol-Visser ziet niet alleen voor de horeca, maar ook voor de slijterij een uitdaging om consumenten veel meer kennis te geven over bier en ze meer diversiteit te bieden.

Tips & aanmelden
Praktische tips voor de Week van het Nederlandse Bier
* Organiseer een proeverij samen met lokale foodleveranciers
* Nodig een biersommelier uit.
* Organiseer een tap-take over: kleine brouwerijen zijn goed benaderbaar
* Doe iets met lokale of regionale bieren, bijvoorbeeld een  bierproefavond
* Zorg voor een mooie bierkaart met goede beschrijvingen

Wilt u ook een activiteit aanmelden voor de Week van het Nederlandse Bier? Dat kan hier.